Gemeente Landgraaf gebruikt Goupils!

Buitendienst Landgraaf lost alle klussen op met multifunctionele Goupils.

Bron: Stad en Groen
Auteur: Karlijn Santi Raats

De gemeente Landgraaf voegt de daad bij het woord en gaat waar mogelijk over op duurzaam werken, bijvoorbeeld elektrisch. Frissen Groen Techniek, tuin- en parkmachineleverancier en Goupil-dealer voor Zuid-Limburg, leverde in 2019 twee Goupils G4 Lithium aan de gemeente. Tom Hanssen, hoofd beheer van de openbare ruimte: 'We zijn realistisch, maar doen wel wat we kunnen. De Goupils zijn een van de stappen die we zetten.'

De gemeente Landgraaf loopt voorop. In 2014 werd hier met succes het Zonnepanelenproject Parkstad gelanceerd. Hierbij konden burgers en bedrijven van de gemeente een lening met lage rente krijgen om zonnepanelen voor hun dak aan te schaffen met vijftien jaar onderhoud. Andere gemeenten volgden dit voorbeeld. Verder gebruikt de gemeente Landgraaf nu led voor de openbare verlichting, is de afdeling Toezicht en Handhaving dit jaar overgestapt op e-cars en werkt het grootste deel van het handgereedschap van de ruim 125 man tellende buitendienst op accu. Vorig jaar kwamen er twee elektrische transporters bij van Goupil, het merk dat door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit BV wordt geïmporteerd.

Veranderende werkplaats
Frissen Groen Techniek investeert behoorlijk in elektrificatie. Accountmanager Luc Frissen: 'Over tien jaar zal meer dan de helft van alle loopmaaiers ongetwijfeld accu-aangedreven zijn, net als heggenscharen en ander klein gereedschap. We zien de ontwikkeling op het gebied van elektrificatie positief tegemoet. Wij investeren veel in kennis om daarin voorop te kunnen lopen, bijvoorbeeld door samenwerking met fabrikanten als Stihl en Alltrec. Daarmee willen we onze service uitbreiden en optimaliseren voor onze klanten en relaties.'

Frissen doelt op het bijscholen van de medewerkers op accugebied. 'Onze werkplaats zal in de toekomst zeker gaan veranderen. Als er sprake is van complexe techniek, wordt bij een storing in de regel de importeur gebeld en verschijnt er misschien een week later een specialist van de fabrikant om de storing te verhelpen. De machine staat daardoor lang stil. Onze monteurs krijgen nu opleidingen op het gebied van de accutechniek die wij verkopen. Zij zullen in de toekomst vaker met een laptop dan met de gereedschapskist naar de klant gaan. Daar laten ze de machine uitlezen en de storing vaststellen door de laptop. Vervolgens kunnen ze de storing zelf repareren. Wij willen self-supporting zijn en problemen bij de klant meteen verhelpen, zodat deze weer snel aan de slag kan. Ook bij Goupil hebben onze medewerkers een gedegen opleiding gekregen. Wanneer de gemeente Landgraaf hulp nodig heeft, kunnen ze bij ons aan de bel trekken; dan staan wij direct klaar.'

Transporters
Frissen Groen Techniek uit het Limburgse Valkenburg leverde de twee Goupils G4 Lithium aan de gemeente Landgraaf. Luc Frissen: 'Wij onderhouden een langdurige relatie met Landgraaf en ondersteunen de gemeente bij de oriëntatie op het gebied van elektrificatie van machines en gereedschap.'

Tom Hanssen: 'We waren ons al jaren aan het oriënteren op het gebied van alternatieve energie. Dat is een voortdurend proces. We proberen onze machinedragers en tractoren elektrisch te krijgen. We volgen ook de ontwikkelingen van elektrische maaiers, maar vooral om mee te denken met de markt zodat de machines doorontwikkeld kunnen worden. We weten dat elektrische maaiers momenteel nog te weinig capaciteit hebben om de hele dag te maaien. Wat transportvoertuigen betreft, maken we nu gebruik van pick-ups voor B-rijbewijs en C-rijbewijs en transporters op fossiele brandstof; daarvan hebben we er nog negentien. Waar mogelijk willen we dit wagenpark verduurzamen. De twee elektrische Goupils zijn daarin een eerste stap.'

Laadvermogen
De Goupils worden multifunctioneel ingezet, zoals voor afvalinzameling, reiniging van objecten in straten, parken en buitengebied, groenonderhoud en herstelwerkzaamheden. 'We hebben gekeken of we elektrische pick-ups kunnen gebruiken, maar dat bleek niet het geval. Die hebben te weinig laadvermogen. Transporters hebben een totaalgewicht van 3500 kg. Met een flink accupakket in zo'n wagen en enkele medewerkers erbij zit je al rap boven het maximaal toegestane laadgewicht. Ik denk persoonlijk dat pick-ups verduurzaamd zullen worden met waterstof, maar dat is nog toekomstmuziek.'

Heel zware goederen en materialen vervoert de gemeente niet met de Goupils, maar met pick-ups. Luc Frissen van Frissen Groen Techniek: 'Het sterke punt van een Goupil is dat hij 1000 kg netto kan laden.'

'Hiermee kunnen we in krappe ruimtes en op smalle paadjes komen'

Verder worden de elektrische transporters door Landgraaf voor alle andere onderhoudswerkzaamheden ingezet. 'We kenden de Goupils al; we hebben ze aangeschaft zodra het laadvermogen van deze transporters werd verhoogd. We kunnen er in elk geval met twee man in rijden en daarnaast nog goederen of materialen vervoeren', legt Hanssen uit. 'Ze zijn wendbaar en compact. Daardoor kunnen we er makkelijk mee in het winkelcentrum rijden, door smalle straatjes of over bospaadjes. De werkzaamheden bestaan vaak uit klein herstelwerk door de stratenmakersploeg of reiniging van bordjes of bankjes langs wandelpaden of in het winkelcentrum.'

Actieradius
De actieradius van de Goupils is vergroot. De gemeente Landgraaf is niet zo groot: 'Vanaf het centrale punt ben je na 15 kilometer in een uithoek van onze gemeente', legt Hanssen uit. 'We hebben ook maar drie winkelcentra. We werken vanuit één centraal gelegen werf. Voor grote steden is de grotere actieradius van de Goupil wel een enorm pluspunt. In het verkeer hebben onze medewerkers nog nooit problemen ervaren met de maximale snelheid van 25 km/uur. Het ligt ook aan de chauffeur zelf: als hij ziet dat er een file achter hem ontstaat, kan hij even langs de kant gaan staan.' Hanssen lacht: 'Wellicht zijn we hier in het zuiden te bourgondisch voor gestress in het verkeer en maken we ons niet zo snel druk over dit soort zaken.'

'De medewerkers sluiten de Goupils 's avonds aan op het stopcontact en rijden er 's ochtends weer mee weg'

Gebruikersgemak
De medewerkers gingen moeiteloos met de Goupils aan de slag. 'Het gebruik is heel eenvoudig. Je kunt een hele dag je werk doen met een Goupil; dan heb je meestal nog stroom over. Goupils gebruiken alleen stroom als je rijdt. Dat is een verschil met transporters op brandstof, waarvan de motor vaak doorloopt bij stilstand. De medewerkers rijden de Goupils 's avonds naar de werf en sluiten ze daar aan op het stopcontact (220-240 V). Het opladen van een lege accu duurt vijfenhalf uur. De volgende ochtend kunnen ze er weer mee rijden.'

Een van de redenen dat de gemeente Landgraaf voor de Goupils koos, is het gebruikersgemak. 'Vaak worden machines ontwikkeld met het oog op de techniek of de innovatie. Wij als gemeente denken echter vooral aan de mensen die we op de machines hebben zitten; zij moeten comfortabel en veilig werken. De cabines van de Goupils hebben een grote raampartij, waardoor er een goed overzicht is en er veel licht binnenvalt. Ze zijn uitgerust met ingebouwde verwarming, zodat de inzittenden in de winter niet verkleumen. De cabine is slechts 1,20 m breed en het voertuig is heel wendbaar. Goupils zijn gemaakt van degelijke materialen. Aan de zijkanten kunnen rekken geplaatst worden, bijvoorbeeld om een berg bladeren te kunnen meenemen. Deze rekken zijn in een mum van tijd te plaatsen en weer te verwijderen. Een kind kan de was doen.'

De cabines hebben verwarming en een grote raampartij, waardoor er een goed overzicht is

Toekomstige taak Goupils
De Goupils zijn ook klaargestoomd om ingezet te worden voor heetwater-onkruidbestrijding op verharding. 'We hebben in allebei een lithium-ionaccupakket geïnstalleerd en de laadruimte zodanig aangepast dat het heetwatersysteem er makkelijk op kan worden geplaatst. De lithiumaccu's zorgen voor de extra capaciteit die nodig is voor het heetwater-onkruidsysteem en het extra gewicht.' Hanssen sluit af: 'De toekomst zal uitwijzen of er meerdere Goupils bij zullen komen. Eén ding is zeker: duurzame energie is niet meer weg te denken.'

Wenst u meer informatie? Neem dan contact met ons op!